Tuesday, June 21, 2011

kalau Allah keluarkan bil..

Alhamdulillah hari ni, saya masih lagi diberi kesempatan oleh ALLAH untuk menulis di dalam blog yg tak seberapa ini. Just mau share2 aje. Orang kate “sharing is caring”. Jd, walau sedikit, diharapkan akan dapat memberi input kpd semua.

Ape yg saya nak share?

Hmm tentang sedikit ilmu yang saya dapat dalam halaqah keluarga semasa cuti baru2 ni. Tazkirah ni abahku telah petik dr buku “Online Dgn Tuhan”. Tajuk tak berape ingat…tapi lebih kurang tentang ‘Kalaulah Allah kenakan bil’.

Cuba bayangkan kalaulah Allah keluarkan bil untuk setiap nikmat yang telah Dia berikan? Apa akan terjadi? Sanggupkah kita untuk menjelaskannya atau mungkin akan berhutang?

Jika kita lihat kehidupan kita sekarang, setiap perkara mesti melibatkan bayaran. Sehinggakan nak buang air pun kene bayar kt tandas awam. Ok mari kita sama2 list apakah yang melibatkan pembayaran dalam kehidupan kita?

1- Air

2- Elektrik

3- Sewa rumah/hostel

4- Makanan

5- Minuman

6- Transport

Tu sumer yang kite nampak n perlu bayar. Tapi kalo benda yang memang kite tak sedar dan perasan. Cube kita sama2 list.

1- Udara

2- Haba

3- Mata

4- Telinga

5- Hidung

6- Mulut

Dan banyak lagi yg lain2 sehingga tak terhitung. Semua ni adalah nikmat yang Allah berikan pada kita sebenarnya. Nikmat2 ni, Allah tak pernah mintak kita sume bayar, tak pernah Allah keluarkan bil-bil dan mintak kita bayar.

Kalo nak dibandingkan dengan bil air, elektrik, transport jauh sangat bezanya. Kalo kita x bayar, air akan kena potong.. menyebabkan terputusnya bekalan air ke rumah kita. Tapi, tak pe. Kita boleh cari air kt sungai ke untuk kegunaan.

Cuba pula kita bayangkan jika Allah keluarkan bil dan mintak kita bayar udara yang telah Dia berikan, Mungkin sangat banyak sehingga tertunggak. Ye la, mana taknya…

Jumlah udara = minit X jam X hari X bulan X tahun

Mestila banyak!! Ha, kalau kita tak nak bayar. Lama kelamaan akan kene potong. Cube kita bayangkan hidup tanpa udara, boleh ke kita semua??? Sampai bile boleh bertahan??

Ya, kita takkan bertahan lama jika hidup tanpa udara.

Tapi, kt dunia ni Allah tak mintak pom bayaran untuk setiap nikmat yang Dia berikan. Betapa pemurahnya Allah. Tu pom ada yang tak bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan. Gunakan kehidupan yang dianugerahkan oleh Allah untuk melakukan perkara2 maksiat dan yang hampir pd maksiat.

Jadi, insaflah kita semua, Allah maha pemurah. tak kire pd kita. walaupun kite x bersyukur pd-Nya, tapi Dia tetap bagi nikmat pd kita. Sanggupkah kita membalas semua nikmat yg Allah berikan dgn ingkar perintah-Nya??

tepuk dada tanye diri...

No comments:

Post a Comment